Tänä vuonna kamarimusiikkiviikko pidettiin viikkoa normaalia aiemmin juhlistamaan perustajaansa 19.1.1944 syntynyttä Pehr Henrik Nordgrenia, jonka syntymästä tuli kuluneeksi 80 vuotta.
PH syntyi Saltvikissä Ahvenanmaalla. Hän opiskeli musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa. Sävellystä hän opiskeli 1970-1973 Tokiossa, meni siellä naimisiin Shinobu Suzukin kanssa ja Suomeen palatessaan muutti Kaustiselle.
PH oli Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin ”nimikko-säveltäjä”. Orkesterin vuonna 1972 perustaneen Juha Kankaan hän tunsi henkilökohtaisesti jo 1960-luvulta alkaen. Ensimmäisen kerran Kaustisen kamarimusiikkiviikko järjestettiin PH:n aloitteesta vuonna 1979 ja hän toimi pitkään sen taiteellisena johtajana.
Helsingin kaupunginorkesterin alttoviulisti ja Tempera-kvartetin jäsen Tiila Kangas aloitti Kamarimusiikkiviikon taiteellisena johtajana 2023. Aktiivisesti ja osaavasti tehtäväänsä paneutunut Tiila on Juha Kankaan tytär. Isä voi hyvästä syystä olla ylpeä tyttärestään.
Tiila: Ohjelma syntyy aina yhteistyössä muusikoiden – ja Sattuman – kanssa, eikä alussa voi tarkkaan tietää, millainen kokonaisuudesta muotoutuu.
Tämän vuoden versiossa valokeilassa oli toki alusta lähtien PH, mutta valaistus olisi voinut olla muunkinlainen, koska kaikki puolet hänen kamarimusiikkituotannostaankaan eivät suinkaan mahtuneet mukaan
Poikkeavan kylmästä tammikuun loppupuolen säästä huolimatta viikon yleisömenestys oli hyvä. Konserteissa ja muissa tapahtumissa kävi lähes 2800 kuulijaa tai kokijaa. Konsertteja oli
kansantaiteenkeskuksen ohella useissa muissakin paikoissa. Kitaristi Petri Kumelan koko perheen konsertti oli Kaustisen kirjastossa, kyläkonsertti Jylhän kylätalolla ja Kamarimusiikki-iltamat Köyhäjoella. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri teki koulukonsertteja Puumalan ja Järvelän kouluilla. Joka paikassa salit täyttyivät hyvin.
PH Nordgren -juhlakonsertti ”Kirje tuolle puolen” perjantaina 19.1.
Kamarimusiikkiviikko alkoi Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin juhlakonsertilla. Kapellimestarina orkesterin perustaja Juha Kangas ja pianosolistina taitava Kirill Kozlovski. Kamariorkesteri soi lähes täydessä Kaustinen-salissa upeasti.
Konserttiin oli valittu PH:n laajasta tuotannosta pääasiassa teoksia, joita Kaustisella ei aiemmin ole esitetty. Aloituksena oli kansanmusiikkimelodioita hyödyntävä ”Kuvia maaseudun menneisyydestä”. Suomalaisen kansanmusiikin lisäksi PH inspiroitui myös japanilaisesta perinteestä. ”Pianokonsertto vasemmalle kädelle” perustuu japanilaiseen kauhutarinaan ja se myös aidosti soitetaan yhdellä kädellä. Kirill Kozlovski todella hoiti roolinsa hyvin – välillä sai hämmästellä kuinka yhdellä kädellä soittaminen kuulostaa kuin soittaisi kahdella kädellä.
Konsertin puoliajan jälkeisiä teoksia olivat Kalevi Ahon ”Kirje tuolle puolen”, jonka hän oli Juha Kankaan pyynnöstä säveltänyt PH:n muistokonserttiin vuodelle 2019. Sitten ”Sinfonia jousille”. Tämä oli ensimmäisiä PH:n teoksia kamariorkesterille. Ylimääräisenä kuultiin ”Vanhan miehen menuetti”, joka on osa PH:n ehkä tunnetuimmasta teoksesta ”Pelimannimuotokuvia”.
Paneelikeskustelu lauantaina
Säveltäjä Kalevi Aho, kapellimestari Juha Kangas, pianisti Kirill Kozlovski, kitaristi Petri Kumela ja musiikkikriitikko Mats Liljeroos avasivat Tiila Kankaan juontamana kokemuksiaan kanssakäymisestä PH:n kanssa. Kiinnostavaa oli kuulla, kuinka nämä musiikin osaajat kokivat PH:n musiikin ja myös kanssakäymisen hänen kanssaan. Säveltäjä Kalevi Aho oli PH:n läheinen ystävä ja kollega.
Juha Kankaalle ja PH:lle kehittyi hänen Kaustiselle muuttonsa jälkeen nopeasti tiivis ja harvinaisen hyvä yhteistyö ja PH:sta kehittyi Juhan perustaman ja johtaman Kamariorkesterin hovisäveltäjä. Kuuluisin niistä lienee ”Taivaanvalot”, mytologinen suuri sävelteos orkesterille, perinnesoittimille, mm. pienkanteleet, jouhikot ja suhistuspuu, sekä kuorolle – ja lapsikuorolle. PH pyysi Jorma Panulan sitä johtamaan ja suosio Kaustisen urheilutalon suuressa, erikoisesti valaistussa salissa oli suuri.
Sunnuntaina vuorossa Tempera Kvartetti
Tämä osaava kokeneiden muusikoiden yhtye avusti aamun jumalanpalvelussa ja piti iltapäivällä oman konserttinsa Kaustisen ainutlaatuisesti soivassa kirkossa. Ohjelmassa PH:n ohella Henry Purcell, Arvo Pärt, Sostakovits ja Kalevi Aho.
Tempera-kvartetti perustettiin vuonna 1997 Sibelius-Akatemiassa, ja yhtyeen muodostumiselle ja kehitykselle ratkaisevan tärkeitä olivat, paitsi soittajien into, Risto Fredrikssonin kamarimusiikkitunnit. Myös Paavo Pohjola oli tärkeä vaikuttaja kvartetin varhaisina vuosina. Kvartetti opiskeli sittemmin kamarimusiikkia myös Lontoon Royal Collegessa, Edsbergs Musikinstitutissa ja lukuisilla mestarikursseilla.
Kvartetin jäsenet;
- Laura Vilkman, RSO:n 2. viulunjohtaja
- Silva Koskela, viulunsoiton lehtori Tampereen konservatorio
- Tiila Kangas, Helsingin kaupunginorkesteri
- Ulla Lampela, Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri
Mielestämme viikon lähes parasta olivat sen kylätapahtumat
Tiistaina järjestettiin kyläkonsertti Jylhän kylätalolla, keskiviikkona Kamarimusiikki-iltamat Köyhäjoen Mäntymajalla ja torstaina koulukonsertti Puumalan koululla.
Upeasti tunnelmaa luovat vuoden nuori taiteilija kitaristi Petri Kumela ja upeasti selloaan soittava Joanna Hanhikoski musisoivat Jylhässä ja olivat osana myös Köyhäjoen monipuolista ohjelmaa. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri piti muullekin yleisölle avoimen koulukonsertin Puumalassa. Monien keskipohjalaisten kylien tapaan Kaustisen kylät ovat erittäin yhteisöllisiä ja tämä myös näkyi näissä viihtyisissä tapahtumissa.
Olimme mukana Köyhäjoella ja myös tämä noin 370 asukkaan kylä on erittäin yhteisöllinen. Tämäkin tuli hyvin esille kylätalo Mäntymajalla, jossa oltiin runsaalla ja innokkaasti palvelevalla henkilöstöllä valmistauduttu huolehtimaan yleisön ja esiintyjien viihtymisestä.
Tuntui erityiseltä istua tässä kylätalossa ja kuunnella Suomen huippuja edustavien nuorten esittämisen iloa huokuvia esityksiä yhtä innostuneelle yleisölleen.
Tiila Kankaan juontaman Illan ohjelmassa oli alla olevan kuvan nuorten osaajien lisäksi Kamus kvartetti, Petri Kumela kitara, Joanna Hanhikoski sello ja Gabriel Kivivuori Sereno baritoni.
Tässä nuoret osaajat Erkki Virkkala ja Iikka Huntus sekä iso annos soittamisen iloa.
Erkki on aloittanut Kaustisen musiikkilukiossa ja Ilkka on yläasteella. Soitto- ja esiintymistaitonsa perusteella näille nuorille voikin ennustaa menestyksekästä tulevaisuutta musiikin alalla.
Osaava Kamus kvartetti; Terhi Paldanius, Jukka Untamala, Petja Kainulainen ja Jussi Tuhkanen.
Terhi Paldanius on opiskellut muun muassa Päivyt Mellerin ja Tero Latvalan johdolla. Paldanius on harrastanut alttoviulun soittoa.
Jukka Untamala kuuluu musiikkielämämme mielenkiintoisten moniottelijoiden joukkoon ja on tunnettu kapellimestarina, kamarimuusikkona, viulistina, sekä konserttisarjojen ja festivaalien innovatiivisena suunnittelijana. Hän on syksystä 2020 toiminut Lohjan kaupunginorkesterin taiteellisena johtajana.
Petja Kainulainen oppii ja opettaa niin Espoon Musiikkiopistossa, Kino Soi!-konserttisarjassa, Meidän Festivaalilla kuin Kamus-kvartetissa. Jussi Tuhkanen halusi lapsena koripalloilijaksi. Sittemmin unelma muuttui alttoviulistin uraan, jota Tuhkanen harjoittaa kvartetin ja soolokeikkojen lisäksi Radion Sinfoniaorkesterin riveissä
Tässä tunnelmaa luovat Petri Kumela ja Gabriel Kivivuori Sereno.
Petri Kumela on vakiinnuttanut asemansa yhtenä maamme monipuolisimpana ja kiinnostavimpana klassisena kitaristina, joka on yhtä kotonaan niin periodisoitinten parissa kuin työskennellessään nykysäveltäjien kanssa. Kumela opettaa Sibelius-Akatemiassa ja Helsingin ammattikorkeakoulu Metropoliassa.
Gabriel Kivivuori Sereno (s. 2003) on meksikolais-suomalainen laulaja, säveltäjä ja pianisti. Hän sai vuoden 2023 Timo Mustakallio -laulukilpailussa Suomen Kulttuurirahaston Eero Rantalan rahaston palkinnon, sekä voitti vuoden 2022 Uuno Klami nuorten ja lasten sävellyskilpailun nuorten sarjan. Gabriel opiskelee Sibelius Akatemiassa laulua Petteri Salomaan johdolla, sekä sivuaineenaan sävellystä Tapio Tuomelan oppilaana
Ja tässä Petri Kumelan ja Joanna Hanhikosken upeaa tunnelmointia
Viikon nuori taiteilija Joanna Hanhikoski (s.1998) aloitti sellonsoiton neljän vuoden ikäisenä. Soitin vaihtui tuolloin viulusta selloon, sillä muusikonalkua innosti enemmän sellon möreä ”karhukieli”. Keski-Pohjanmaan konservatoriosta ja Lauri Pulakan ohjauksesta tie vei seuraavaksi Sibelius-Akatemian nuorisokoulutukseen, jossa Hanhikoski opiskeli Timo Hanhisen oppilaana. Kandidaattiopintoihin siirtyessä hän opiskeli Tuomas Lehdon luokalla, sekä viimeisteli tutkintonsa professori Martti Rousin ohjauksessa.
Lukuvuoden 2022–2023 Joanna opiskeli vaihdossa Hochschule für Musik und Theater Münchenissä professori Wen-Sinn Yangin luokalla. Tällä hetkellä maisteriopinnot jatkuvat Sibelius-Akatemiassa Martti Rousin ja Andreas Brantelidin johdolla.
Monipuolisena muusikkona hän on tehnyt yhteistyötä myös eri teattereiden kanssa, sekä soittaa kesäisin mielellään katumuusikkonakin kaupungin kaduilla.
Köyhäjoen kamarimusiikki-iltamien juhlapuhujana ansaitusti oli osaava ja energinen ”kotiseutuihminen” Antti Huntus ja ilta päättyi tansseihin Köyhäjoen pelimannien tahdittamina.
Torstaina päivällä koulukonsertit Puumalan ja Järvelän kouluilla
Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri musisoi koululaisille ja muullekin kylien väelle. Esillä myös Uutta musiikista sävellyshanke ja kaustislaisia lapsia. On helppo kuvitella miten omalle koululle tuleva kamariorkesteri innostaa lapsia kiinnostumaan musiikista.
Torstai-illalla Kamus Kaustinen-salissa
Viikon toinen jousikvartettivieras tarjosi musiikkia neljältä vuosisadalta ja mukana myös uuniture tilaussävellys.
Perjantaina vuorossa oli Livet
Oheisessa kuvassa Tiila Kangas esittelee konserttietkossa illan taiteilijat, vasemmalta sopraano Pia Freund, kitaristi Petri Kumela, sellisti Joanna Hanhikoski, pianisti Kirill Kozlovski ja baritoni Gabriel Kivivuori Serena.
Vaikuttavaa osaamista ja tunnelmaa Kaustinen salissa. Ohjelmassa PH:n laulumusiikkia, elämän valoja ja varjoja sekä päätös Beethovenin sellosonaatin sävelin.
Lauantaina päivällä Try Me Good King ja Kaustinen-sali
Esitys vallasta, rakkaudesta ja naisen asemasta eri aikoina: Henrik VIII:n vaimojen kirjeet ja mestauslavalla lausut sanat ovat ovat amerikkalaisen Libby Larsenin laulusarjan ”Try Me, Good King pohjana.
Vaikuttavan esityksen taiteilijat: sopraano Pia Freund, näyttelijä Kati Outinen, tanssija Minna Tervamäki, traverso&nokkahuilu Pauliina Fred, viola da gamba Louna Hosia, cembalo Petteri Pitko.
Lauantaina illalla Kamarimusiikkitalkoot
Me jäimme paitsi tätä hienoa ohjelmaa ollessamme vilkkaan sekä mieleen jäävän viikon jälkeen jo paluumatkalla Espooseen. Perhojokilaakso lehti raportoi talkoista myöhemmin näin: Viikko huipentui Kamarimusiikkitalkoisiin, jossa esiintyivät viikon taiteilijavieraita yhdessä paikallisten muusikoiden ja nuorten kanssa. ”Uutta musiikista” sävellysprojektin kokonaisesitys oli yksi illan kohokohtia. Lava täyttyi Järvelän koulun oppilaista sekä Näppäreistä ja Keski-Pohjanmaan konservatorion oppilaista kootusta Pelimannitalon ryhmästä. Säveltäjä Minna Leinosen vetämä hanke toteutui SRK:n Keski-Pohjanmaan rahaston tuella.
Talkoiden juontajana toimi kamarimusiikkiviikkojen konkari ja RSO:n konserttimestarina tuttu Jari Valo.
Perinteiset kamarimusiikkiviikon jatkot
Totuttuun tapaan konserttien jälkeen meiningit jatkuivat iltaisin Ravintola Pelimannissa. Kaustisen kamarimusiikkiviikolle on tärkeää yhdistää klassista musiikkia ja pelimannimusiikkia. Tätä oli tarjolla jatkoilla. Perjantaina 26.1. esiintyi Jamimanit, joka on melko tuore kokoonpano. Seudun perinteisiä kappaleita sekä omia sävellyksiään kokoonpanossa soittivat Ilkka Salo, Arto Salo, Mira Viiperi, Janika Läspä, Mikael Känsäkoski ja Sampsa Kujala.
Lauantaina 27.1. vuorossa oli Vetelin Kruusauspelimannit. Kokoonpanossa soittivat Marja-Liisa Hyväluoma, Suvi Teirikangas, Maria Joensuu, Emmi Klemola, Janika Läspä ja Mira Viiperi.
PS
Tammikuun lopulla Lilla Teaternissa sai ensi-iltansa musikaali ”Katrina”. Sen on säveltänyt muusikko-säveltäjä Aili Järvelä. PH Nordgrenin täti Sally Salminen kirjoitti 1936 kansainvälisesti menestyneen yli 20 kielellä käännetyn romaanin ”Katrina” iltapuhteinaan New Yorkissa asuessaan. Lukekaa tai kuunnelkaa Anni Saaren kolumni 25.1.2024 Keskipohjanmaa lehdestä ja mielellään katsokaa allakkaanne sopiva Katrina esitys Lilla Teaternista.